16 augusti 2011

Jaha nu ska vi se vad som har hänt sedan sist.
Sist jag skrev skulle jag ner till Danmark och hämta hem en båt och det har vi gjort också. Resan började lite mjukt med att vi åkte till Västerås och sov över tills måndags morgonen. Kl 06,00 satt vi i bilen igen och åkte ner till Helsingborg där vi tog båten över till Danmark. Väl där så var det ju ca 30mil till Aabenraa (Åbenrå på ren svenska) Vi kollade på båten någon timme och sedan var det bara till å bestäma sig. Eller inte jag utan N:s päron. Eftersom vi ändå var så nära tyska gränsen (2mil) åkte vi över dit för att shoppa lite sprit också. Alla sov i båten första natten för att penga överföringen skulle göras morgonen därpå. Tisdagen blev det till att åka över till Sverige med vår hyrbil så jag och N satte oss i bilen och brummade mot Trelleborg där de andra skulle hämta upp oss och vi skulle åka vidare med båten. Men med våran otroliga tur så kom inte pengarna på tisdagen och dom kunde inte lämna Danmark. Tar tydligen en dag extra om pengarna ska från Sverige över till Danmark. Jag och N var strandad i Trelleborg! Tog in på hotell och hade det ganska bra iallafall. :) Onsdagsmorgon kom dom iväg och vi skulle vara ute ur rummet kl 11 så vi gick till hamnen som var 6km bort och hade det mysigt. Som tur var så var det hur bra väder som helst men inget solskydd hade man så solen tog kan jag lova. Vi satt där hela dagen och tillslut så kom dom fram. :)
Resten av resan med båten kan jag sumera som sådat KATASTROF!!! När vi klev på och började åka på torsdagen så var det skit väder. Det blåste, regnade och var dimma. Första biten gick bra vi kunde åka runt 25-30 knop men sen var det stopp vi guppade på i 6knop i några timmar tills vi inte orkade mer och fick nödlanda i Simrishamn. Åt middag och sov sedan dagen efter såg det bättre ut, ingen sol men mindre vågor och inget regn... Så vi bedrog oss! Samma sak denna dagen om inte ännu värre. Vi hade en annan båt framför oss i någon timme men eftersom den var ännu större än våran kunde dom dra på mer och dom försvann. Vi fick nödlanda även denna dag i en liten stad som ingen av oss fem hade hört talas om nämligen Kristianopel. Mysigt ställe med en full hamn. Vi fick kraschlanda vår 12m långa båt på en plats som man inte borde kunna landa på när det blåser 10-11m/s stadigt och 18m/s i byarna... Men vi satt där helt plötsligt! N:s mamma var ganska upprörd och sa att vi skulle inte lämna detta ställe förrens det var helt vindstilla. Nästa dag såg vädrerleken bra ut och vi begav oss mot Kalmar för att tanka och sedan åkte vi vidare mot Västervik. Där sov vi och sedan var det dags fös oss ungdomar att kliva av. Hoppade in i bilen och åkte mot Västerås för att sova där och sedan åka hem till lilla Övik. Men innan vi kom till Västerås så stannade vi i Söderköping för att äta på en glassbar som var helt galen. man fick vänta utanför för att få en bordsplasering, en meny som var tjockare än vad menyerna på resturanger brukar vara och det var bara glass. Det var glass från 60kr och upp till 375kr. Helt sjukt vilka glassar det var! Efter det så åkte vi till Eskilstuna för att gå på Parken Zoo :) Happy me!

Stora bält   Ingång   Dyraste glassen

Jättemyrslok  Med bäbis på ryggen   Kabybara   Kubakrokodil
Jättemyrslok                Kapybara                      Kubakrokodil
Med bäbis på ryggen
Lama   Sumatratiger   Surikat  Skön Kille! :)
Lama                        Sumatratiger                Surigat
                                                                   Skön Kille!

Vad har hänt mer sedan dess då? Vi har varit ute på havet ännu mer riktigt less på att åka båt nu! och man blev ju inte nå mycket mer båtmänniska efter den där resan heller.
Jilla då? Jo hon mår bra tror jag iallafall. Hon är idagsläget skendräktig eller heter det så när dom fått "valpen"? jaja "valpen" är iallafall en orange liten boll med svans som jag sett många hundar har. Jilla har tre men det är bara en som hon ska ha... Hon skulle kunna gå ner i vikt lite gran men när man har päron här hemma som alltid ger henne slutet på mackan, bullen, kakan m.m. och dra ner på maten kan dom heller inte göra, -Hon får ju så lite! så är det inte så lätt. Motion får hon så det räcker och blir över men jag antar att det måste bli ännu mer motion...:S

Just nu öser regnet ner så mycket att tv:n inte får någon signal! Då regnar det ganska friskt kan jag lova.